Elektrobicykle

Všetko čo potrebujete vedieť o elektrobicykloch

Elektrobicykle u nás nájdete len od renomovaných výrobcov, ktorí samozrejme zabezpečujú aj všetky potrebné náhradné diely elektropohonu. Našu ponuku nájdete na tomto odkaze, skôr než si však pôjdete vybrať vhodný bicykel, prečítajte si tento článok, ktorý Vás v tejto problematike zorientuje.

Elektrobicykle si postupne nachádzajú svoje miesto na trhu. Sú riešením pre bicyklovaniachtivých ľudí, ktorí z rôznych príčin potrebujú dopomoc elektromotora. V mnohých prípadoch sú to ženy, ktoré od prírody nedisponujú takou fyzickou silou ako muži a s dopomocou elektropohonu sú schopné zvládnuť rovnaké porcie kilometrov ako ich partneri. Ďalšou skupinou sú starší ľudia, pre ktorých elektrobicykel predstavuje možnosť dostať sa ďalej a tým prebádať väčšie územie pri jazde. Zároveň môžu dobre poslúžiť ako dopravný prostriedok napr. na cestu do práce, kedy cyklista spraví niečo pre svoje zdravie ale zároveň nepríde do práce zničený.


Použitie elektrobicyklov upravujú zákony. Pre ich výbavu platí to isté ako pre klasické bicykle, teda odrazové slíčka, predné a zadné svetlo a zvonček. Nie je potrebný vodičský preukaz. Prilba je povinná mimo obce pre dospelé osoby.
Maximálny výkon motora je obmedzený na 250 Wattov, a hmotnosť bicykla nesmie prekročiť 40kg. Ak má e-bicykel pomocný akcelerátor, ktorý umožňuje rozjazd bicykla bez šľapania do pedálov, tak maximálna povolená rýchlosť pre rozjazd je obmedzená na 6km/h. So šľapaním do pedálov je maximálna rýchlosť povolená do hodnoty 25km/h.
Základom e-bicykla je buď klasický bicykel, doplnený o elektrosadu, alebo za účelom kombinácie z elektromotorom skonštruovaný bicykel so špeciálnym rámom a držiakom motora a batérii. Pri prestavbe bežného bicykla na elektrobicykel je potrebné povedať, že bežné bicykle nie sú skonštruované na prídavný motor, kedy na rám bicykla pôsobia vyššie sily ktoré sú aj inak smerované, čo môže mať za následok až deštrukciu bicykla. Hlavne keď sa použijú rôzne necertifikované elektro sady, ktoré sú ponúkané na internete, a ktorých výkon presahuje aj 1kW. Súčasťou elektro sady na bicykel je Elektrobicykel Author.okrem motora a batérií aj elektronická meracia jednotka, senzor šľapania, ovládacia jednotka na riadítkach, prepojovacie káble a väčšinou aj upravený nosič na batérie, pokiaľ nie je na ne špeciálne upravený rám.

Momentálne najväčšou nevýhodou elektro-bicyklov, na ktorej odstránení sa ale neustále pracuje, je ich váha. Nemecká značka Cube predstavila už v roku 2012 kolekciu elektrobicyklov pod označením Epo, kde ich váhu sa podarila znížiť až na necelých 19kg. Zatiaľ je to samozrejme vykúpené vysokou cenou nad 2000€, ale vývoj ide stále vpred, takže určite sa dočkáme časom aj priaznivejších cien. Pre rok 2016 Cube predstavil carbónovú radu bicyklov Reaction Hybrid, kde sa váha začína na 17kg, avšak za astronomické ceny.

Batérie na elektrobicykle.

V súčasnosti sú batérie najdôležitejším a aj najdiskutovanejším článkom každého e-bicykla. Na nich totiž závisí dojazd. Staré olovené akumulátory sú už minulosťou, aj keď sa ešte objavujú na lacných bicykloch. Moderné akumulátory delíme na:
1.NiMH - Nikel metal hybridné - dajú sa rýchlo nabíjať, majú životnosť až 500 nabíjacích cyklov. Dajú sa skladovať v nabitom aj vybitom stave a je možné ich repasovať. Majú dvojnásobnú kapacitu oproti NiCd akumulátorom.
2.Li-Ion - Lithiumiontové - majú vyššiu kapacitu a hlavne nízku hmotnosť pri dlhej životnosti až 1000 nabíjacích cyklov. Takmer u nich neprichádza k vybíjaniu, avšak rýchlejšie starnú pri vyššej teplote a môže u nich dôjsť k vznieteniu alebo výbuchu.
Batéria zabudovaná v nosiči bicykla.3. Li - Pol - Lithiumpolymerové - sú najlepšie v pomere výkon/životnosť/hmotnosť, sú však najnáročnejšie na presné nabíjanie. preto je k nim potrebná špeciálna nabíjačka. Taktiež hrozia výbuchom alebo samovznietením.
4. LiFePO4 - Lithium železo fosfátové - sú cenovo dostupnejšie, majú výbornú tepelnú stabilitu a vedia rýchlejšie absorbovať i vydávať energiu. Majú však nižšiu vnútornú pamäť a pri rýchlom nabíjaní kolísa ich životnosť. Stále sa pracuje na ich vývoji.

Elektromotory na bicykle


Elektromotory v súčasnosti predstavujú striedavý motor, ktorý sa nachádza buď v prednom náboji (teraz už čoraz zriedkavejšie riešenie), alebo v zadnom náboji, prípadne tvorí komplet spolu s kľukami – vtedy si tento motor vyžaduje špeciálny tvar rámu bicykla.
Motor môže byť vybavený voľnobežkou a vtedy pri jazde dole kopcom sa neotáča a nie je schopný vyrábať prúd. Pri šľapaní bez jeho dopomoci tak nekladia jazdcovi odpor a jazdec prekonáva iba jeho minimálny odpor daný magnetickým poľom stáleho magnetu a pólami elektromotora.
Stredový elektromotor na elektrobicykliĎalej poznáme motor s možnosťou rekuperácie, teda spätného dobíjania batérie pri brzdení, kedy dochádza pri prekročení istej rýchlosti bez pedálovania alebo pri stlačení brzdovej páky so senzorom k výrobe elektrickej energie. Motor teda pomáha brzdiť bicykel a pri tom vyrába energiu, ktorou sa dobíjajú batérie. Toto dobíjanie je v súčasnosti len v jednotkách percent a je to stále otázka ďalšieho vývoja. Nevýhodou v tomto prípade je fakt, že pri vybití batérie jazdec prekonáva väčší odpor než pri bicykli s voľnobežkou.
Pri motore v zadnom kolese sa dá samozrejme primontovať viackolečko a skombinovať ho s prehadzovačom. Motor môže disponovať úchytmi na kotúč pre použitie kotúčových bŕzd. Pri elektropohonoch niektorých výrobcov je v brzdovej páčke snímač, ktorý v prípade brzdenia okamžite vypína motor. Navyše niektoré snímače aktivujú rekuperáciu. Motory do predného alebo zadného kolesa sa vyrábajú zvyčajne pre štandardnú šírku prednej vidlice - 100mm, alebo zadnej vidlice – 135mm. Stále populárnejšie motory s kľukami v stredovom zložení znižujú ťažisko bicykla, na druhej strane umožňujú použiť iba jednoprevodník.
Hlavným mozgom celého elektro pohonu je riadiaca jednotka spojujúca všetky časti pohonu. Disponuje snímačom krútiaceho momentu, vypočítava aktuálne axiálne sily a kompenzuje mŕtve body pri šľapaní s cieľom urobiť jazdu plynulou. Snímač namontovaný pri kľukách vyhodnocuje ich pohyb a v závislosti na zvolenom stupni dopomoci reguluje výkon elektromotora. Riadiaca jednotka je prepojená s batériou, brzdami, snímačom kľúk, motorom, ovládacím panelom na riadítkach.
Na riadítkach je namontovaný ovládací panel celého elektropohonu, ten zobrazuje stav batérie, umožňuje voliť rôzne úrovne dopomoci motora.
Poslednou časťou systému elektropohona je špeciálna nabíjačka na batériu. Líši sa samozrejme podľa typu batérie.

Elektropohony podľa výrobcov

Elektro pohony na bicykle vyrába mnoho firiem. My sa budeme venovať tým značkám, ktoré máme v našej ponuke.

1.Shimano Steps

Japonská firma Shimano prišla so svojim riešením v roku 2015. Pohon vyniká nízkou hmotnosťou a plynulým ťahom. Ponúka 3 módy dopomoci a podľa nich aj dĺžku dojazdu.

Shimano Steps elektropohon na bicykle

ECO 125km
Normal 85km
Hight 60km
Hodnoty závisia aj od hmotnosti jazdca, biku a zvolenej trasy.

Hmotnosť pohonnej jednotky je 3.2kg, čo je jedno z najľahších riešení na trhu. Samotná batéria (418Wh, 36V, 11.6Ah), ktorá sa umiestňuje na zadný nosič má 2,55kg a variant batérie na spodnej rámovej trubke 2,66kg. Bez významnejšej straty kapacity batéria vydrží až 1000 nabíjacích cyklov, pričom plné nabitie trvá 4 hodiny. 
V našej ponuke tento elektropohon používajú bicykle Author, Merida aznačka   Laeder Fox na modeloch  Gateway 29 a Dixon.

2. Bosch

Nemecká firma Bosch je zárukou nekompromisnej kvality a v oblasti elektropohonov patrí k priekopníkom odvetvia. Bosch je lídrom trhu a veľa svetovo známych výrobcov bicyklov používa práve tento systém na svojich elektrobicykloch pre jeho spoľahlivosť, funkcie, výkon a v neposlednom rade aj dizajn. Srdcom celého systému je stredový motor Drive Unit. Integrovaná riadiaca jednotka vyhodnocuje každú sekundu až 1000 údajov z pripojených snímačov a optimalizuje tak výkon motora a mieru jeho dopomoci. V motoru je zabudovaný snímač otáčania kľúk, na zadnej stavbe rámu je snímač otáčok zadného kolesa a v pedáloch je snímač tlaku na pedál. Funkcia E-shift zjednodušuje a optimalizuje radenie prevodov. V momente keď začnete prehadzovať rýchlosť na prehadzovačke, systém to spozná a reaguje okamžitým znížením krútiaceho momentu a jeho opätovným zvýšením po naskočení reťaze na zvolený pastorok.To nielen zjednodušuje radenie ale aj zvyšuje životnosť všetkých komponentov radenia: reťaze, prevodníkov a kazety.

Elektro pohon na bicykel Bosch Performance

Bosch ponúka 3 modelové rady, ktoré sa líšia maximálnym krútiacim momentom a silou asistencie:
Bosch Performance Line CX – novinka pre rok 2016, vhodný pre extrémne terénne využitie, krútiaci moment 75-80Nm, výkon až 630W
Bosch Performence Line – dynamický motor pre všestranné využitie, výkon až 580W, krútiaci moment 60Nm
Bosch Active Line – základná výkonnostná varianta, vhodný pre dlhé dojazdy, kedy zvyčajne je dojazd dlhší o zhruba 10% voči rade Performance, výkon 420W.

Všetky tri modelové rady motorov Bosch disponujú 4 úrovňami dopomoci: Turbo, Sport. Tour a Eco, ktoré sa líšia mierou dopomoci, od 40% po 300%. Pre rok 2016 Bosch predstavil novú batériu so zvýšenou kapacitou na 500Wh. Plusom je, že aj napriek navýšenie kapacity zo 400Wh na 500Wh rozmery a váha ostala rovnaká, takže sa dá použiť aj pre všetky staršie elektrobicykle s pohonom Bosch.
Pri nabíjaní batérie ju nie je potrebné z bicykla dávať dole. Doba nabíjania je 1,5-3 hodiny. Batérie bosch nemajú pamäťový efekt a teda sa môžu nabíjať hocikedy.

Celý systém sa ovláda pomocou LCD displeja umiestneného na riadítkach a tlačítkového ovládača na ľavej strane pri rukoväti. Prostredníctvom displeja sa nastavuje úroveň asistencie a aktivuje sa asistent chôdza/rozbeh ( motor pomáha pri rozbehu, alebo pri tlačení bicykla do kopca bez potreby šľapať, avšak iba do rýchlosti 6km/h). Displej zobrazuje informácie o stavu batérie a aktuálnom výkonu motora, ktorý je úmerný spotrebe energie. Môžete tak sledovať, aký vplyv na spotrebu energie majú jednotlivé stupne dopomoci, štýl jazdy a zaradených prevodov a následne optimalizovať svoj štýl jazdy pre dosiahnutie čo najdlhšieho dojazdu. Pre efektívnu jazdu môžete využiť odporučenie preradenia na ľahší / ťažší prevod, ktoré sa taktiež na displeji zobrazuje.
Displej ponúka funkcie cyklopočítača ako sú okamžitá, maximálna a priemerná rýchlosť, celkové a denné odjazdené kilometre, čas jazdy a hodiny. Vybavený je taktiež USB zásuvkou na dobíjanie mobilov, či navigácií.

V našej ponuke elektrobicyklov nájdete elektropohon Bosch na modeloch značiek Cube a Ghost.

3. Bafang Max Drive

Bafang je jeden z najväčších čínskych výrobcov elektropohonov na svete, ktorý vyrába pohony aj pre iné značky. Stredový pohon Bafang Max Drive je vynikajúcou alternatívou k zabehnutým veľkým značkám vďaka svojmu výkonu a spoľahlivosti za dostupnú cenu. Disponuje nominálnym výkonom 250W a maximálnym výkonom 350W, krútiaci moment dosahuje až 80Nm. Používa torzný snímač ako väčšina konkurentov. Motor má dynamický nástup a je dostatočne dravý.

Elektro pohon na bicykle Bafang Max Drive

Prehľadný farebný LCD displej zobrazuje funkcie:
- voľbu 5 režimov asistencie
- funkciu WALK (rýchlosť chôdze - využitie napr: pri vedení bicykla do prudkého kopca)
- zobrazenie aktuálnej, maximálnej a priemernej rýchlosti
- prejdené kilometre jedna jazda / celkový počet
- vypnutie / zapnutie osvetlenia, podsvietenie displeja
- ukazovateľ stavu nabitia batérie.

V našej ponuke elektrobicyklov ho nájdete na modeloch značky Leader Fox.

4. 8Fun

Výrobca bicyklov Leader Fox sa zaberá produkciou elektrobicyklov už niekoľko rokov a kvôli potrebe ponúknuť aj lacnejšie varianty elektrobicyklov vyvinul v spolupráci s čínskym výrobcom motorov vlastný pohon 8Fun. Je to motor zabudovaný v zadnom náboji a je určený podľa prevedenia na skrutkovacie 7-kolečko, alebo kazetový náboj pre 8 alebo 9 rýchlostnú kazetu. 8fun elektropohon na bicykleAko sme už spomínali vyššie v článku, výhodou motora v zadnom náboji je jednak možnosť použitia dvoj alebo trojprevodníka a tým dosiahnuť väčší rozsah prevodov a zároveň aj možnosť použitia bežných rámov, ktoré sú lacnejšie. Na stredový motor musí byť rám špeciálne vyrobený, čo navyšuje cenu elektrobicykla.

Motor má nominálny výkon 250W a maximálny výkon 350W. Bicykle s týmto motorom majú v stredovom zložení integrovaný snímač šliapania, ktorý optimalizuje výkon motora pre čo najdlhší dojazd bicykla. Riadiaca jednotka je umiestnená v batérii zaisťuje tichý a plynulý chod motora. Inteligentný SMART BMS systém (battery managment system) v batérii umožňuje sledovať históriu batérie a funkčnosť jednotlivých článkov. Leader Fox používa výhradne značkové batérie od firiem Panasonic, Sanyo a Samsung. pri vybraných trekingových bicyklov je zadné svetlo integrované priamo v batérii a predné svetlo je napájané priamo z batérie.

Prehľadný farebný LCD displej zobrazuje funkcie:
- volbu 5 až 7-ich režimov asistencie podľa modelu bicykla
- funkcii WALK (rýchlosť chôdze – využitie napr: pri tlačení bicykla do prudkého kopca )
- zobrazenie aktuálnej, maximálnej a priemernej rýchlosti
- odjazdené kilometre (celkové, denné/doba jazdy)
- denný a nočný režim (vypnutie/ zapnutie osvetlenia, podsvietenie displeja)
- ukazovateľ stavu nabitia batérie
- USB port pre nabíjanie telefónu - dostupný pre vybrané modely bicyklov.

NOVINKA

Anketa

Aký typ bicykla si plánujete kúpiť?

Profi nastavený bicykel

Táto stránka používa cookies. Viac info

Prihlásenie